Jak zacząć latać

3 slider AB 1300-400


Dla wielu z nas samodzielne latanie wydaje się odległym marzeniem jednak zdobycie pierwszych uprawnień lotniczych wcale nie jest aż tak trudne i drogie. Można to osiągnąć nie naruszając zbytnio własnego budżetu zaczynając  na przykład od szkolenia szybowcowego za wyciągarką.


W jakim wieku zacząć

Ograniczenia wiekowe dotyczą osób, które nie ukończyły jeszcze 14-go roku życia. W dniu pierwszego lotu trzeba mieć ukończone 14 lat i mieć zgodę na szkolenie rodziców lub opiekunów. Taką zgodę muszą mieć wszyscy niepełnoletni kandydaci na pilotów szybowców. Nieco inaczej ma się sprawa ze szkoleniem samolotowym. Tam ograniczenia są nieco wyższe i kandydat musi mieć skończone 16 lat aby rozpocząć szkolenie teoretycznie i 17 lat aby zacząć praktykę.


Badania

Pierwszym krokiem na naszej drodze jest pozytywne przejście badań w odpowiednim ośrodku (np. Głównym Ośrodku Badań Lotniczo-Lekarskich we Wrocławiu lub w kilku ośrodkach w Warszawie, m.in. Centrum Medycznym LIM Sp. z o.o. lub Wojskowym Instytucie Medycyny Lotniczej). Mozna również indywidualnie zrobić badania i udać się do lekarza orzecznika, który na ich podstawie przyzna nam określoną klasę zdrowia. Lista takich lekarzy jest tutaj.
Szczególną uwagę podczas badań poświęca się na sprawdzenie: układu krążenia, wzroku i sprawności psycho-fizycznej. Uspokajam jednak – kandydaci na pilotów szybowcowych wcale nie muszą cieszyć się końskim zdrowiem, żeby pozytywnie przejść badania. Jeśli wynik badań będzie pozytywny – można przystąpić do kursu teoretycznego. Kurs teoretyczny można zacząć bez badań, ale nie warto tego robić, bo jeśli później się ich nie przejdzie, to nie ma co liczyć na zwrot kosztów kursu. Bez pozytywnego wyniku badań nie można rozpocząć kursu praktycznego!


Kurs teoretyczny

Szkolenie teoretyczne obejmuje naukę m.in. zasad poruszania się po lotnisku, prawa lotniczego, wiedzy o szybowcu, planowania lotu, meteorologii, nawigacji, zasad lotu, łączności, bezpieczeństwa lotów. Kurs kończy się egzaminem sprawdzającym. Czas trwania takiego szkolenia nie jest ściśle określony i w zależności od ośrodka szkolącego różni się długością. W jednym może trwać 50 w innym 70 godzin. Najczęściej szkolenia takie organizuje się zimą i wczesną wiosną po to, by latem można było spokojnie przeprowadzać szkolenia praktyczne.


Kurs praktyczny

Po zaliczeniu kursu teoretycznego można dopiero przystąpić do praktycznej części szkolenia. W naszym aeroklubie odbywają się one na szybowcach typu SZD-9E Bocian i  SZD-51-1Puchacz. Długość szkolenia jest zależna od warunków atmosferycznych, i może trwać od 2 do 4 tygodni. W tym czasie uczymy się jak przygotować do lotu szybowiec, ćwiczymy start, lądowanie i latanie po kręgu nadlotniskowym. Starty odbywają się za wyciągarką (która pozwala wyciągnąć szybowiec na około 300-350m) lub samolotem holującym. Pierwsze kilkadziesiąt lotów oczywiście odbywa się z siedzącym z tyłu instruktorem. Zanim kandydat na pilota poleci sam, musi przejść test – czyli lot z szefem wyszkolenia lotów, który oceni nasze umiejętności. Jeśli nie będzie on miał żadnych przeciwwskazań – będzie można zacząć latać samemu. Po kilku samotnych lotach (najczęściej 10) uzyskuje się III klasę szybowcową.
III klasa szybowcowa upoważnia do samodzielnych lotów i możliwości kontynuowania szkolenia do uzyskania licencji pilota szybowcowego.


Ceny

Ceny są różne i zależą od tego co dane szkolenie obejmuje. Jeśli jest mniej lotów i przeważnie za wyciągarką – szkolenie jest tańsze. Jeśli szkolenie odbywa się za samolotem jest odpowiednio droższe. Aktualne informacje znajdziecie państwo tutaj.

 


Aeroklub Bydgoski organizuje:

  • Loty zapoznawcze szybowcem ze startem za wyciągarką lub samolotem,
  • Całoroczne podstawowe szkolenie szybowcowe za samolotem lub wyciągarką w trybie stacjonarnym i indywidualnym,
  • Szkolenie szybowcowe do licencji
  • Szkolenie w zakresie podstawowej akrobacji szybowcowej.
  • Zapoznawcze loty za samolotem
  • Szkolenie samolotowe do licencji PPL,
Aby rozpocząć szkolenie w Aeroklubie Bydgoskim należy:
  • Zostać członkiem aeroklubu
  • Przejść pozytywnie badania lotniczo-lekarskie 2kl.(u uprawnionego lekarza orzecznika)
    informacje dotyczące klas zdrowia znajdziecie państwo tutaj.
  • Odbyć i zaliczyć kurs teoretyczny
  • Przystąpić do szkolenia praktycznego.

 

wszelkie prawa zastrzeżone © Aeroklub Bydgoski