Wstęp
Wybuch II wojny światowej wstrzymał rozwój techniczny szybownictwa. Lata 1945-50 były okresem, w którym szybownictwo doszło do poziomu przedwojennego. Szybowce w tym czasie nie przewyższały osiągnięciami szybowców przedwojennych. Budowana seryjnie SZD-8 Jaskółka o rozpiętości 16 m i układzie średniopłata o prostych płatach wyposażona była w klapy i miała doskonałość 28,5.
Dostarczenie szybowca wyczynowego SZD-8 Jaskółka do aeroklubów w latach 50-tych przyczyniło się do dynamicznego rozwoju szybownictwa w Polsce. Dzięki Jaskółce wielu pilotów zdobyło Złote i Diamentowe Odznaki Szybowcowe. Bez wątpienia Jaskółka była „kultowym” szybowcem lat pięćdziesiątych i dobrym towarem eksportowym. W opinii pilotów latanie na Jaskółce było wielką przyjemnością, „chodziła za ręką”. Na Jaskółce ustanowiono 5 rekordów międzynarodowych, 10 kobiecych międzynarodowych, 10 krajowych i wiele narodowych rekordów w innych krajach.
Od autora
W książce starałem się opisać historię powstania szybowca SZD-8 Jaskółka, jego wersje rozwojowe, SZD-14X Jaskółka M, SZD-17X Jaskółka L i szczegółowy opis jej budowy. Mimo trudności w gromadzeniu fotografii z tamtych lat udało się zebrać, moim zdaniem, dobrą dokumentację fotograficzną. Szczegółowe rysunki poszczególnych typów będą pomocne modelarzom, którzy zapragną zbudować model latający RC. Na koniec chciałbym gorąco podziękować osobom i instytucjom, które udostępniły swoje zbiory. Są to: Krzysztof Radwan – Dyrektor Muzeum Lotnictwa w Krakowie, archiwum SZD – Allstar PZL Glider, Ryszardowi Witkowskiemu i Tomaszowi Murawskiemu.
Opracował: Kazimierz W. Chudziński