Podstawówka zaczęła loty

Rozpoczęły się loty tegorocznej grupy podstawowej. Pod czujnym okiem instruktora prowadzącego Andrzeja Bednarza i wspomagających go innych instruktorów nasz Bocian SP-3040 kilkadziesiąt razy wzbił się w powietrze. Bocian to jeden z najlepszych szkolnych szybowców dwu-sterowych wykorzystywanych do szkolenia. Bardzo poprawny w pilotażu chętnie pokazuje wszystkie błędy, ale ma również duży zakres bezpieczeństwa. Konstrukcja nie jest nowa. Choć teraz służy głównie do szkolenia to został zaprojektowany jako szybowiec wyczynowy. Szybowiec charakteryzował się szeregiem nowatorskich i ciekawych rozwiązań konstrukcyjnych stawiających go w rzędzie najnowocześniejszych szybowców świata: proste wolnonośne skrzydła z ujemnym skosem, wygodna kabina z miejscami w tandem osłonięta przestronną limuzyną dającą doskonałą widoczność, zwłaszcza z przedniej kabiny, stalowa kratownica w centralnej partii kadłuba stanowiąca węzeł mocujący skrzydła i elementy napędów, łatwy montaż i demontaż.  Szybowiec zaczął zastępować wykruszające się w aeroklubach Czaple i dziś obok laminatowego Puchacza jest podstawowym szybowcem szkolnym. Doskonale jak na swoje czasy osiągi szybowca zaowocowały szeregiem świetnych wyczynów: rekord świata Henryka Zydorczaka (pasażer E.Oleś) na trójkącie 200 km – wynik 66,05 km/h , docel-powrót 543,5 km (Ratusinski – Maciejewski), docel 540 km (Majewska – Raźe), trójkąt 100 km – prędkość 109 km/h (Kluk-Wyźanowski) i 76.19 km/h (Majewska-Raźe), trójkąt 200 km- prędkość 66,55 km/h (Majewska- Adamczyk) trójkąt 300 km- prędkość 61,72 km/h (Bajewska-Tomala). Produkcję Bociana filia Zakładów Szybowcowych w Jeżowie Sudeckim zakończyła w 1976 roku. Prawie połowę produkcji wyeksportowano do 27 krajów świata.

fot: Wojciech Frank



wszelkie prawa zastrzeżone © Aeroklub Bydgoski