Karol Kubit

K1Karol Kubit był jedną z barwniejszych postaci świata lotniczego w Polsce. Współtworzył rozwój i historię sportu mikrolotowego, wielokrotnie reprezentował Polskę na mikrolotowych zawodach lotniczych klasy światowej i europejskiej. Karol żył lataniem. Niezwykła aktywność i ciekawość świata pchały go do działania i odkrywania coraz to nowych możliwości w sporcie lotniczym.  Był duszą naszego światka lotniczego.Swoją przygodę z lataniem zaczynał w końcu lat 70-tych. Należąc do działającej przy Aeroklubie Bydgoskim Sekcji Lotniowej rozpoczął naukę latania na lotni, ale pierwszy lot wykonał na Górze Szybowcowej w Jeżowie Sudeckim.

W 1984 pod okiem Krzysztofa Kosiora rozpoczął naukę latania na motolotniach. Praktycznie od samego początku Karol uczestniczył we wszystkich ważniejszych zawodach i zlotach motolotniowych w Polsce, m.in. w I Motolotniowych Zawodach Polski Południowej w Oświęcimiu (1984), w Osiecznej koło Leszna (1987)  oraz  w Szamocinie pod Chodzieżą, który od 1987 stał się na kilka lat mekką polskich motolotniarzy, rokrocznie odbywały się tu organizowane przez Aeroklub Bydgoski z Krzysztofem Kosiorem na czele zawody motolotniowe w międzynarodowej obsadzie.

W sierpniu 1990 roku mikrolotowa reprezentacja Polski po raz pierwszy wzięła udział w Mikrolotowych Mistrzostwach Świata (Dunakeszi – Węgry). Wśród startujących zawodników znalazł się także Karol. Osiągane wyniki zdecydowały o powołaniu go do kadry na kolejne lata – uczestniczy w 1991 w Mistrzostwach Europy (Baja-Ersekcsanad – Węgry) i w 1992 w Mistrzostwach Świata (Matilla-Valladolid – Hiszpania).

Na V Mistrzostwach Świata w Poznaniu w 1994 roku udany start całej polskiej reprezentacji, w tym również Karola, zaowocował bardzo dużym sukcesem – Polska ekipa zdobyła drużynowe Mistrzostwo Świata.

W sezonie 1996 oficjalna reprezentacja Polski w ramach przygotowań do Pierwszych Światowych Igrzysk Lotniczych startuje w Otwartych Mikrolotowych Mistrzostwach Turcji (Efez), a rok później w Otwartych Mikrolotowych Mistrzostwach Węgier. Zarówno w Turcji (startując w klasie WL-1) jak i na Węgrzech (start z Piotrem Handke na „Aeroprakcie” w klasie AL-2)  Karol Kubit zwycięża.

Z kolei w 1998 roku na rozgrywanym na Węgrzech Pucharze Świata Karol zdobywa brązowy medal (start w klasie WL-2 razem z Zenonem Sitkiem).

Sukcesem zakończył się również start na Mistrzostwach Polski w 2000 roku w Głuchowie. Załoga Karol Kubit i Janusz Szyszka z dużą przewagą punktów nad kolejnymi załogami zwyciężyła w klasie AL-2.

Oprócz udziału w Mistrzostwach Polski oraz zawodach międzynarodowych Karol startował i niejednokrotnie zwyciężał w niezliczonej liczbie zawodów regionalnych w całej Polsce. Ukoronowaniem tych startów było zwycięstwo w III Edycji Mikrolotowego Pucharu Polski (2004).

Karol nie ograniczał swoich zainteresowań do jednego typu statków powietrznych. Wraz z rozwojem sportu mikrolotowego odkrywał inne możliwości. W połowie lat 90-tych zdobył licencję samolotową i stał się właścicielem najpierw „Aeroprakta” A-20, potem A-22, a w końcu Mirage G-3 i samolotu FK-12 Comet.Kolejnym krokiem miała być licencja pilota śmigłowcowego, którą uzyskał w 2005 roku po szkoleniu w Bielsku Białej.

 

Uwielbiał wszelkie wyprawy i rajdy. Z jego inicjatywy w 1998 roku wyruszyła pierwsza polska wyprawa motolotniowa przez Bałtyk. Trzy załogi (K. Kubit, K.Jurkiewicz/J. Szyszka, W.Centner/F.Urbański) z międzylądowaniem na Borholmie osiągnęły Szwecję.  Między innymi w 1999 roku Karol uczestniczył w rajdzie mikrolotowym na Litwę, a w 2005 roku w rajdzie na Ukrainę i Krym. Również w tym roku nie mogło go zabraknąć w obsadzie rajdu na Litwę i Łotwę – wyprawa zakończyła się 21 sierpnia.

Żyłka podróżnicza i pasja rywalizacji zagnały Karola w nieoczekiwane rejony świata. W 2003 roku jako Kierownik Sportowy wziął udział w zorganizowanym przez gdańskiego podróżnika Romualda Koperskiego samochodowym Rajdzie Transsyberyjskim Atlantyk – Pacyfik. Trasa Rajdu liczyła 12 tys. km i wiodła z Gdańska przez wschodnią część Europy, Góry Ural, Syberię aż do Magadanu nad Morzem Ochockim.

W planach na najbliższy rok przewidziany był start w kolejnym, najdłuższym na świecie rajdzie samochodowym „Transcontinental” (Berlin/Gdańsk – Syberia – Alaska – Kanada – Nowy Jork). Rajd zapewne pojedzie, ale już bez Karola.

Poza lotniskiem Karol razem ze swoim wspólnikiem Stanisławem Guzkiem prowadził Firmę „Akces” w Nakle nad Notecią gdzie też mieszkał wraz z rodziną. Jednak działania Firmy tylko pozornie nie były związane z Jego zainteresowaniami. „Akces” m.in. sponsorował mikrolotową reprezentację Polski na MŚ w 2005 roku oraz polarną wyprawę „Grenlandia 2003” pełnomorskiego jachtu „Solanus”.

Był wspaniałym kolegą, otwartym i szczerym, zawsze pełnym humoru.

Będzie nam Ciebie brakowało.

opracował: Włodzimierz Paluszkiewicz

Aeroklub Bydgoski 2017